.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم پایان نامه ارشد) سرزندگی و سرزندگی آموزشی در 29 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
. . . توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو پایان نامه
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
سرزندگی آموزشی
سرزندگی آموزشی به پاسخی مثبت، سازنده و انطباقی اشاره می کند که شامل انواع چالش ها و موانعی که در موقعیت های روزمره و عادی آموزشی اتفاق می افتد(پوت وین، کوننورس، سیمس و دوگلاس-وسبورن، 2012). سرزندگی آموزشی سازه ای است که از درون روان شناسی مثبت برخاسته(مارتین، 2014) و به این واقعیت اشاره دارد که آن می تواند دانشآموزان را توانا کند تا به موفقیت آمیزی با موانع و چالش های تحصیلی هم چون نمرات ضعیف، فشار امتحان، تکالیف سخت و دشواری که در طول تحصیل و مدرسه رخ میدهد به مقابله بر خیزند(مارتین و مارش، 2008). همچنین سرزندگی آموزشی، سرزندگی و تحمل کردن روانشناختی روزمره در مدرسه را منعکس می کند(مارتین و مارش، 2008). سرزندگی روانشناختی به فرایند پویای انطباق و سازگاری مثبت با تجارب تلخ و ناگوار در زندگی گفته میشود(مارتین و مارش، 2006). سرزندگی را در محیط آموزشی به عنوان احتمال موفقیت بسیار بالا در مدرسه و سایر موقعیتهای زندگی به رغم مصائب و دشواریهای محیطی میدانند. در محیط آموزشی دانشآموزان دارای سرزندگی، به رغم موانع و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح بالایی موفق میشوند
تاریخچه سرزندگی
تاریخچه سرزندگی را میتوان در چهار موج تحقیقات توضیح داد. اولین موج اصلی تحقیقات سرزندگی به توصیف پدیدهی سرزندگی همراه با مفاهیم اساسی و روششناسی آن پرداخت و بر فرد تمرکز داشت. ویژگی این موج تحقیقات این بود که به صورت طولی انجام میشد که از طریق شناسایی عوامل حمایتی پیشبینی کنندهی رشد سرزندگی کمک شایانی به این زمینه کرده است(صالحی، 1393). موج دوم دربرگیرندهی تعاریف پویاتری درمورد سرزندگی با تمرکز بر سازگاری مثبت در شرایط نامطلوب و خطرساز بود و بر تبادلات بین افراد و بسیاری از سیستمهایی که رشد در آن محیط ها صورت میگیرد، پرداخت. موج سوم بر مداخلات بازدارنده تمرکز دارد. موج چهارم که اکنون در حال شکلگیری است به تحقیقات بین رشتهای درمورد سرزندگی به منظور ادغام اصول زیستی و ژنتیک سرزندگی با فهم فرایندهای محیطی و روانی اجتماعی مؤثر بر آن و ایجاد فنآوری میپردازد(ماستن، 2007).
سرزندگی را به معنای مهارتها، خصوصیات و توانمندیهایی تعریف میشود که فرد را قادر میسازد با سختیها، مشکلات و چالشها سازگار شود. هرچند برخی از ویژگیهای مرتبط با سرزندگی به صورت زیستی و ژنتیکی تعیین می شوند، اما مهارتهای مربوط به سرزندگی را میتوان یاد داد و تقویت نمود(آلورد و همکاران، 2005؛ به نقل از کرد میزرا نیکوزاده، 1388).
2-1-3- نظریه های سرزندگی
2-1-3-1- نظریه جبرانی: متغیری است که تاثیر مواجهه با خطر را خنثی می کند. این عامل با عامل خطر زا در تعامل نیست، بلکه به جای تعامل با عامل خطر زا، تاثیری مستقیم بر پیامد مورد نظر دارد. هم عامل خطر زا و هم عامل جبرانی هر دو در پیش بینی پیامد نقش دارند.
2-1-3-2-نظریه چالش: مدل چالش سرزندگی، فشار آور به عنوان عامل بالقوه ی افزایش دهندهی تطابق نوفقیت آمیز عمل می کند. در این مدل، استرس خیلی کم، چالش کافی را ایجاد نمی کند و استرس خیلی زیاد نیز درماندگی را به فرد منتقل می کند که می تواند منتهی به رفتار ناسازگارانه شود. اگرچه، سطوح متوسط استرس، فرد را با چالش مواجهه می دهد که در هر صورت غلبه ی فرد بر این استرس، کفایت او تقویت میشود. اگر چالش به طور موفقیت آمیز به پایان برسد، فرد برای مشکل بعدی آماده می شود. راتر(1987، به نقل از کرد میزرا نیکوزاده، 1388)، این فرایند را مقاوم سازی یا مصون سازی نامیده است. اگر تلاش ها برای مواجهه با چالش به طور موفقیت آمیزی به پایان نرسد، فرد به صورت فزاینده ای نسبت به خطر آسیب پذیر خواهد شد. بنابراین، سطح بهینهی استرس، هنگامی رخ می دهد که تطابق به همان اندازه که فرد با چالش مواجهه میشود، تقویت شده باشد. این مدل مستلزم داده های طولی بوده و به طور تحلیلی با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری یا مسیر(مثل لیزرل) سنجیده می شود.
قیمت : 22,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
تحقیق بررسی ماهیت حقوقی مهریه در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
چکیده :
مهریه در نظام حقوقی خانواده ازجایگاه ویژهای برخوردار است و به عنوان یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج، تاکنون کمتر مورد توجه منظرهای غیر حقوقی قرار گرفته است. سیرةقولی و عملی ائمه و بزرگان نیز همواره به این امر تاکید نموده و سبک بودن میزان آن را به عنوان یک هدیه از طرف مرد توصیه کردهاند؛ ولی در گذر زمان این نوع نگرش متحول شده و مهریه بهطور بیرویه افزایش یافته و به یک مسأله اجتماعی تبدیل شده است. از اینرو بررسی همه جانبه آن به منظور ریشهیابی مسأله و ارائه راهحلهای ممکن ضروری است.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
مهریه در لغت
مهریه در اصطلاح
فلسفه وجوب مهریه ازدیدگاه برخی اندیشمندان مسلمان
ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻣﻬﺮﻳﻪ
انواع و اقسام مهریه
ﺷﺮوط ﺿﻤﻦ ﻋﻘﺪ ازدواج
شرط پرداخت مهریه عندالاستطاعه
آنچه که مىتواند مهر قرارگیرد
نحوه مالکیت زن نسبت به مهر
طرق وصول مهریه
فلسفه تشریع مهریه
کارکردها و آثار اقتصادی و اجتماعی مهریه
نتیجهگیری
فهرست منابع
قیمت : 5,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
پاورپوینت گیاه صنعتی کنجد در 24 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست مطالب :
مقدمه
خصوصیات گیاهی
مراحل نمو
سازگاری
ارقام کنجد
روش کاشت کنجد
کاشت
ضد عفونی بذور
تناوب زراعی
کودهای شیمیایی مورد استفاده
علفهای هرز
آفات
بیماریها
برداشت
موارد استفاده از کنجد
پیام ترویجی ومنابع
مقدمه:
کنجد یکی از دانه های روغنی وخوراکی مهم در کشاورزی سنتی نواحی گرم به شمار میرودوظاهرا قدیمی ترین دانه روغنی در جهان میباشد.سابقه کشت وپراکندگی گونه های مختلف کنجددر آفریقا،ایران افغانستان،هندوستان واسترالیا آنقدر زیاد است که دررابطه بامحل دقیق اهلی شدن آن اتفاق نظر نیست.مقدار تولید کنجد در جهان طی سالهای اخیرحدود 3میلیون تن براورد شده است.
کشورهای هند، چین، سودان،میانمارمهمترین تولید کنند گان کنجد به شمار میروند.سابقه کشت کنجد در بین النهرین،پاکستان وایران به بیش از 4000سال پیش میرسد.کنجد درایران در استانهای خوزستان،بلوچستان،اصفهان وفارس کاشته میشود.براساس گزارش فائودرسال 2000سطح زیر کشت کنجد در ایران حدود 9000هکتار با عملکرد690کیلوگرم در هکتار بوده است.
خصوصیات گیاهی:
کنجد با نام علمی سساموم ایندیکوم sesamum indicum گیاهی است یک ساله از تیره کنجدpedaliaceaeالبته انواعی از آن نیزچند ساله است.طول دوره رشد کنجد3-6ماه متغیر بوده ریشه های قوی وگسترده دارد که در خاکهای نفوذ پذیر-گرم ومطلوب تاعمق 2متری نفوذ میکند.ارتفاع بوته از60-150سانت متغیر است.گلهای زنگوله مانند کنجدبه طول 3-4سانت در زاویه داخلی برگها به ظهور میرسد.گلهامعمولا خودگشن میباشندومیزان دگرگشنی بستگی به فعالیت حشرات داردوبه
ندرتا از10درصدتجاوزمیکند.میوه کنجد به صورت کپسولی کرک دارودارای یک شیار طولی روی کپسول میباشد.طول کپسول از5/2-8سانت است. هر کپسول هنگامی که کاملا رسیده است به رنگ قهوه ای یا ارغوانی میباشد ووزن دانه کنجد2-5گرم میباشد.
مراحل نمو:
مراحل نموکنجد شامل سبز شدن-تشکیل برگها-شروع تشکیل جوانه گل-شروع گلدهی-شروع نیام بندی-گلدهی کامل-شروع رسیدگی فیزیولوژیک ورسیدگی فیزیو لوژیک کامل است.
سازگاری
کنجد محصول نواحی گرم است ودرفاصله عرض جغرافیایی 35درجه جنوبی تا 40درجه شمالی وغالبا تاارتفاع حدود1700متراز سطح دریا(بسته به رقم )کاشته میشود. دمای مناسب برای کاشت کنجد25-27درجه است.کنجد گیاهی روز کوتاه وارقام حساس به طول روزآن طی حدود 42-45-روز10ساعت به مرحله گل دهی میرسند.کنجد خاکهای لومی ،لومی شنی ،لومی سیلتی را بهتر ترجیح میدهدولی بااین وجود خاکهای نیمه سنگین وفقیر راهم تحمل میکند.کنجداز گیاهان حساس به شوری خاک وحساس به بر میباشد.این گیاه به باد نیز حساس میباشددر نقاط باد خیز موجب خوابیدگی محصول میشودوریزش دانه های ان افزایش میابد.
پیش نمایش فایل
قیمت : 4,600 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
پایان نامه رشته مدیریت درباره تاثیر کارآیی سازمان و مدیریت بر تحول اقتصادی در 58 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
تاثیر کارآیی سازمان و مدیریت برتحول اقتصادی
مقدمه
توانمندی و موفقیت هر کشوری در صحنه اقتصاد جهانی منوط به موفقیت سازمانها، و موفقیت آنها درگرو خلاقیت، نوآوری و کارایی است. بهعبارت دیگر تحول و رشد اقتصادی هر کشور تحت تاثیر مستقیم تحول سازمانها و مدیریت در آن تحقق مییابد. کشورهایی نظیر ژاپن، انگلیس و آلمان بدون داشتن منابع توانستهاند با استفاده از قدرت دانش و مدیریت کارا در سازماندهی و تخصیص منابع، رشد اقتصادی شگرفی را در بلندمدت تجربه کنند. عوامل موثر بر کارایی و توانمندی سازمانها در دو دسته طبقهبندی میشوند:
1 – عوامل برونسازمانی (نظیر ساختار بازارها، اندازه و میزان دخالت دولت در اقتصاد، مشوقها و انگیزههای فعالیت، فضای کسبوکار و فرهنگ رشد و…).
2 – عوامل درون سازمانی (همچون نوآوری و خلاقیت، انگیزش، رهبری و مدیریت کارآمد).
وجود عوامل بازدارنده فعالیت در فضای بیرون از سازمان و ضعف عوامل درون سازمانی، سبب ناکارایی فعالیت سازمانها و پایین بودن بهرهوری در کل اقتصاد خواهندشد. تحقیقات (مجاور حسینی – 1377) نشان میدهد که سرمایهگذاری زیاد کشورها بویژه کشورهای توسعهنیافته در تجهیزات و ماشینآلات و نیروی انسانی در دهههای گذشته به دلیل پایین بودن بهرهوری، رشد ناچیزی را در اقتصاد آنها بهوجود آورده و درعوض کشورهایی که سرمایهگذاری و رشد نیروی انسانی کمتری داشته ولی از بهرهوری بالاتری برخوردار بودهاند رشد اقتصادی بیشتری را نظیر هنگکنگ تجربه کردهاند.
باتوجه به مطالب فوق در این مقاله به صورت موردی سعی بر این است که عوامل برونسازمانی و درون سازمانی که در ایران عمدهترین موانع در برابر فعالیت سالم و رشد و بالندگی سازمانها و کل اقتصاد هستند، معرفی شوند، شاید که از این طریق ریشه بسیاری از مشکلات کشور نظیر تولید و اشتغال روشن شود. در ابتدای مقاله مروری آماری بر روند رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته در ایران خواهیم داشت و در ادامه به مهمترین عوامل بازدارنده برون و درون سازمانی فعالیت در سازمانها خواهیم پرداخت.
رشد اقتصادی در ایران
واژه رشد اقتصادی به معنی تولید بیشتر در بلندمدت است که ربطی به نوع نظام اقتصادی ندارد. رشد اقتصادی در اثر افزایش نهادهای تولید و یا در اثر رشد کارایی (تولید بیشتر نسبت به نهادها) اتفاق میافتد و مهمترین هدف در توسعه اقتصادی است. جدول شماره 1 نرخ رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال 1361 را در فاصله چهاردهه نشان میدهد که حکایت از افت و خیزهای زیاد بویژه در سالهای بعداز 1351 دارد و بیانگر ناپایداری آن و وابستگی شدید به درآمدهای نفتی است. بهطوری که در هر دورهای که درآمدهای نفتی افزایش یافتهاند، رشد اقتصادی بالا رفته و بالعکس. عوامل عمده دیگری همچون مسایل بینالمللی (نظیر جنگ سرد میان دو ابرقدرت و روابط آنها) وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، توسعه فرهنگی، بسط و توسعه زیربناهای اقتصادی، سطح علم و دانش، فناوری و مدیریت، بر رشد اقتصادی تاثیر داشتهاند که در این مقاله مجالی برای بررسی همه آنها نیست.
میانگین نرخ رشد اقتصادی در چهار دهه فوق برابر با 46/5 درصد ولی طی سالهای 78-1353 به مدت 25 سال میانگین نرخ رشد اقتصادی 82/2 درصد بوده است که بیانگر کاهش نرخ رشد میانگین در دودهه اخیر است. میزان حجم سرمایهگذاریهای انجام شده طی این 25 سال به قیمتهای ثابت سال 1361 نزدیک به 55000 میلیارد ریال است که در مقایسه با نرخ رشد اقتصادی 82/2 درصدی مبلغ بسیار بالایی است. در تحقیقات انجام گرفته (مجاور حسینی 1377) ایران در میان 58 کشور منتخب دنیا در فاصله زمانی 1990-1965 میلادی از لحاظ رشد سرمایهگذاری رتبه سوم و از لحاظ رشد درآمد سرانه از رتبه 58 و از لحاظ رشد بهرهوری رتبه 52 را داشته است. رتبههای فوق بهخوبی بیانگر پایین بودن سطح بهرهوری و نرخ رشد اقتصادی در مقایسه با سایر کشورهاست. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که حل مشکلات کشور نظیر تولید و اشتغال تنها با افزایش حجم سرمایهگذاری قابل حل نبوده و نخواهدبود و در کنار آن باید با ایجاد تحول در نظام مدیریتی به رشد بهرهوری و کارایی در سازمانهای دولتی و خصوصی پرداخت و زمینه رشد اقتصادی بیشتر را فراهم آورد.
نکتهای که در رابطه با کشورمان درخور اهمیت است ظرفیتهای خالی و زیر ظرفیت کارکردن بسیاری از کارخانجات کشور است که منجر به بالارفتن میانگین هزینههای تولید و کاهش سود و توان رقابت آنها شده است. بنابراین، مشکل کشور تنها با سرمایهگذاری فیزیکی حل نمیشود و سرمایهگذاریهای انسانی نیز به دلیل اعمال سیاست درهای بسته در تجارت و جلوگیری از سرمایهگذاریهای خارجی تاثیر کمی بر رشد اقتصادی داشته است زیرا هر دو به دانش نوین فناوری روز وابسته هستند درصورتی که تشکیلات داخلی بدون رقابت، به دانش نو احساس نیاز نمیکنند، درنتیجه تقاضا برای قشر تحصیلکرده را کاهش داده است.
عوامل موثر بر کارایی سازمانها
سازمانها تحت تاثیر دوسری از عوامل قرار دارند که عبارتند از:
1 – عوامل برونسازمانی (محیطی); 2 – عوامل درون سازمانی (مدیریتی).
1 – عوامل برونسازمانی (محیطی)
عوامل محیطی به فضایی گفته میشود که سازمانها در آن به فعالیت اقتصادی و کار میپردازند نظیر ساختار بازارها، نقش دولت در اقتصاد، تحولات فرهنگی و عوامل سیاسی و تشکیلاتی. تحقیقات صورت گرفته (ایمانیراد، صالحی مژدهی و دیگران) در ایران بیانگر نامناسب بودن فضای کسبوکار و محیط فعالیت برای سازمانهاست. در ذیل به برخی از این عوامل برون سازمانی اشاره میشود.
ساختار بازارها در ایران: کارایی اقتصادی، تخصیص بهینه منابع و عدالت اجتماعی رابطه مستقیمی با عملکرد رقابتی بازارها دارند. از ویژگیهای بازار رقابت، تعداد زیاد تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کوچک، تولید کالاهای مشابه، شفافیت بازار (اطلاعات کامل) و آزادی و تحرک در فعالیت اقتصادی است. امروزه رقابت در بازار بر سر تولید برتر است و سودانتظاری است که بنگاههای دیگر را به تقلید و ورود به صنعت وامیدارد. شکلهای دیگر رقابت، رقابت در تولید کالاهای مشابه رقابت در قیمت وکاهش هزینهها است. عملکرد رقابتی بازارها به کاهش هزینه تولید و قیمت، تنوع کالا و بهبود دسترسی مصرفکننده به کالا و خدمات خواهدانجامید.
وجود بستر مناسب حقوقی (نظیر ایجاد و اعمال حقوق خصوصی ازجمله حق مالکیت تصویب قوانین و ایجاد ساختار مناسب برای اعمال قراردادها، مبادلات خصوصی اقتصادی و کاهش هزینه مبادله) و تضمین جریان آزادانه اطلاعات و سازوکارهای جلوگیری از انحصارات زیانآور برای عملکرد کارآمد اقتصاد، لازمه یک اقتصاد مبتنی بر بازار است.
در مقابل بازار رقابت، بازار انحصاری قرار دارد که در آن یک یا چند بنگاه حاکم بر بازار میشوند و تولید، توزیع و قیمت را کنترل کرده و از آزادی فعالیت و ورود و خروج آزادانه بنگاهها و تولیدکنندگان دیگر با استفاده از ابزارهای اقتصادی و حمایتهای قانونی جلوگیری میکند. بهجز انحصارهای طبیعی که به دلیل کارایی در تولید، مدیریت و تکنولوژی برتر و بازدهی ناشی از مقیاس شکل میگیرند. بقیه اشکال انحصار، بویژه انحصارات دولتی آثار نامطلوبی را به جای میگذارند. برای مثال پژوهش انجام شده (صالحی و مژدهی – 1378) نشان میدهد که ساختار انحصاری بازارها در ایران (به شکل دولتی آن) دارای آثار نامطلوب زیر بوده است.
الف – رابطه نزدیکی بین سودهای انحصاری و فساد اداری وجود دارد که دلیل آن، کنترل قیمت منابع و تخصیص آنها از طریق مکانیسم اداری (نظیر کنترل نرخ ارز و نرخ سود اعتبارات بانکی)، صدور مجوزهای فعالیت و ایجاد حلقههای ارتباطی در اخذ مجوزهای فوق که هم جلو آزادی فعالیت را میگیرد و هم فساد را دامن میزند.
ب – کاهش کارایی و مدیریت ضعیف زیرا انحصار، ضعف مدیریت و ناکارایی را میپوشاند.
ج – ناکارآمدی در تخصیص منابع که ناشی از کنترل قیمت منابع، کمبود انگیزه در کاهش هزینهها و نبود خلاقیت و نوآوری است.
د – کاهش رفاه مصرفکننده بهدلیل بالابودن قیمت، پایین بودن کیفیت، عدم تنوع و ناکافی بودن خدمات قبل و بعداز فروش.
و – فاصله طبقاتی و توزیع نابرابر درآمد که ناشی از سودها و ثروتهای حاصل از انحصارات و امتیازات انحصاری است که میتواند انگیزه کسب ثروت ازطریق پسانداز، سرمایهگذاری و نوآوری را ازبین ببرد و حتی به فرار سرمایه نیز بینجامد.
بزرگ بودن دولت و دخالت و کنترل اقتصاد (طویل بودن دستگاههای اداری، تعدد مراجع تصمیمگیری و تغییرات مداوم آییننامهها و بخشنامههای اجرایی، پایین بودن کارایی مدیران دستگاههای دولت، قوانین ضد تولید (قوانین مالیاتی، بیمه و کار). سهمیهبندی و کنترل تجارت از طریق صدور مجوز واردات و صادرات و نرخ تعرفه و سود بازرگانی، کنترل قیمتها و اعتبارات و صدور مجوزهای فعالیت) از دلایل اصلی شکلدهنده ساختار انحصاری بازارها در ایران هستند که عمدهترین عوامل محیطی (برون سازمانی) موثر بر فضای کسبوکار نیز بهشمار میآیند که درنهایت سبب تاءخیر و نوسان در رشد و حرکت کلی اقتصاد شدهاند.
درهمین رابطه سازمان مدیریت صنعتی در یک کار پژوهشی با مقایسه ایران و 50 کشور جهان نشان داده که کشور ایران نامساعدترین محیط و فضا را برای کسبوکار داشته است.
سطح توسعه اقتصادی: شکل گرفتن زیربناهای اقتصادی و اجتماعی، انواع بازارهای مالی و اعتباری، سطح علم و دانش و عرضه آن، سطح تکنولوژی و خلاقیت درکار و تولید از عوامل اساسی درکارآمدی و بهرهوری بیشتر در سازمانها و کل اقتصاد بهشمار میآیند. به عبارت دیگر بنگاهها و سازمانهایی که در جوامع کمتر توسعهیافته و یا سنتی شکل میگیرند بهدلیل ناقص بودن بازارها، هزینه تولید بالا وناکارآمدی دولت در انجام وظایف کلاسیک خود از موفقیت کمتری برخوردار میشوند. وجود دولت متناقض در ایران به دلیل دخالت در اقتصاد و عدم حفاظت از حقوق مالکیت سبب شکل گرفتن انحصارات تثبیت شده، بازارهای مالی نایکپارچه، گسترش هزینه مبادله و بنگاههایی گردیده که نتایج آن گسترش سرمایهداری تجاری، فقدان طبقه مدیران خلاق و نبود پیشرفت تکنولوژی و رقابت تکنولوژیک بوده است (رنانی – 1376).
تحولات فرهنگی: تحولات فرهنگی در هر جامعهای شامل مواردی نظیر گرایش به علم و کاربردی کردن آن با اهداف اقتصادی و زندگی بهتر، سختکوشی، مسئولیتپذیری و نظم، تدبیر و خلاقیت و نوآوری در کار، احترام به قانون و رعایت حقوق دیگران میشود که درعمل جامعه را به سوی تحول وتوسعه اقتصادی رهنمون میسازد. تحقیقات مککلهلند نشان میدهد که مابین میل به پیشرفت و رشد اقتصادی رابطه مثبت وجود دارد. بهنظر وی تلاش برای رشد و پیشرفت قبل از رشد اقتصاد اتفاق میافتد و کشورهایی که فرهنگ آنها نیاز به پیشرفت را تبلیغ نمیکند با ناکارایی و زوال اقتصادی روبرو میشود.
عوامل سیاسی و تشکیلاتی: مشروعیت، کارآمدی و دوراندیشی، هماهنگی و قانونمندی تشکیلات سیاسی و اداری یک کشور، امنیت، ثبات سیاسی و فضای نقد و بررسی، فضای مناسب را برای پویش جامعه فراهم میآورد. درغیر این صورت، خشونت، سرکوب و فساد، تبعیض و دروغ و نارضایتی، ناامنی و بیثباتی بروز خواهدکرد که نتیجه آن متوقف ساختن پویایی اقتصادی و اجتماعی خصوصاً در زمینه تفکر علمی و نوآوری فنی است، نتایج تحقیقات سالی(SULLY) که در 110 کشور در فاصله سالهای 80-1960 انجام شده، نشان میدهد که نرخ رشدGDP سرانه در کشورهایی که از فضای باز سیاسی برخوردار بودهاند برابر با 53/2 درصد و در کشورهای با فضای سیاسی بسته 41/1 درصد بوده است.
2 – عوامل درونسازمانی (مدیریتی)
عوامل درونسازمانی به مدیریت سازمانها در برنامهریزی و سازماندهی، رهبری و کنترل و ایجاد انگیزش، خلاقیت و نوآوری در کارکنان مربوط میشود.
از مهمترین وظایف مدیران، ایجاد انگیزش و خلاقیت و نوآوری در درون سازمان است زیرا حیات اقتصادی هر سازمان به نوآوری و نوآوری به انگیزش و مشارکت کارکنان آن وابسته است. مدیران باید تلاش پیگیر و جدی را در شناخت افراد و مبانی رفتاری آنها داشته باشند زیرا رفتار افراد در خلاء صورت نمیگیرد و همواره دارای دلایل، محرکها و انگیزههایی است که اغلب همین دلایل به رفتار اشخاص جهت، مسیر و هدف میدهند. درواقع این محرکها مبانی انگیزش افراد را تشکیل میدهند. انگیزش تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی افراد قرار دارد نظیر عشق، اعتقادات و تمایلات و کنشهای درونی و یا برخورد نامناسب مدیران با کارکنان. علاوه بر کارکنان خود مدیران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و رفتار آنها تحت تاثیر مسایل انگیزشی است.
نتایج یک تحقیق پرسشنامهای که توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی در رابطه با شناخت عوامل موثر بر مشارکت کارکنان دولتی در ایران صورت گرفته، نشان میدهد که مشارکت کارکنان در امور سازمان خود بسیار کم است. (تعداد این پرسشنامه 1000 عدد بوده که بین 3 گروه از کارکنان سه وزارتخانه، جهاد سازندگی، بهداشت و کار و امور اجتماعی توزیع شده است). در این پژوهش عامل (فقدان انگیزه) مهمترین فاکتور شناخته شده درعدم مشارکتجویی کارمندان معرفی شده است. در این پژوهش به عمدهترین عوامل موثر بر انگیزش کارکنان و کارمندان در موارد زیر اشاره شده است.
قیمت : 4,800 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
مبانی نظری و پیشینه پایان نامه فرزند خواندگی (فرزند پذیری) در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
فرزندپذیری موضوعی کهن هم در عالم واقع و هم در عالم افسانههاست. در تمام کتابهای آسمانی حداقل چند بار دربارهی فرزندپذیری، اهمیت آن و داستانهای مرتبط با آن صحبت شده است. داستان موسی و فرعون شاید یکی از کهنترین این داستانها باشد. داستان ادیپ و به فرزندی پذیرفته شدن او توسط شاه و ملکه سرزمین کورینس نیز از جمله افسانههای مربوط به فرزندپذیری است که فروید با الهام از آن، یکی از با نفوذترین مقولههای روانشناسی رشد و شخصیت را معرفی کرد (رزاقی، 1392).
مطالعات جامعهشناختی نشان می دهد که فرزندپذیری در ابتدا، کارکردی مذهبی داشته است . برای بسیاری از ادیان فرزندپذیری راهی به سوی گشودن دروازهی بهشت بوده و برای برخی قبایل، پذیرش کودک دشمنان راهی برای مصالحه و آشتی و دور ماندن از تهاجم آنها بوده است (کول و دانلی، 1987). در اسلام نیز آنکه هیچ رابطهی نسبی بین والدین فرزندپذیر و فرزندخوانده وجود ندارد اما همواره رسیدگی و مراقبت از ایتام مورد توجه بوده است و نگهداری و مراقبت از کودکان یتیم درون خانواده مورد تاکید بوده و در احادیث پاداش بهشت برای مراقبین نوید داده شده است (دلیرنقینیا، 1393).
سازمان بهزیستی فرزندپذیری را اینگونه تعریف میکند: "فرزندخواندگی عبارت است از سرپرستی کودکان بدون ولی شناخته شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانوادههای متقاضی که واجد شرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی سرپرست باشند" (دفتر امور شبه خانواده، 1379). فرزندپذیری به فرایندی اطلاق میشود که در آن بچهای از سوی یک یا چند شخص بالغ که والدین بیولوژیک او نیستند ولی قانوناً والدین او شمرده میشوند در خانوادهای پذیرفته می شود (سادوک و سادوک، 2009). فرزندپذیری را شیوهای از مراقبت کودکان معرفی کرد که در آن رابطهی والد- فرزندی به شیوهای قانونی، عاطفی و اجتماعی بین افرادی برقرار می شود که هیچ رابطه ای به واسطه تولد با یکدیگر ندارند. در این فرایند اجزاء سه گانهی فرزندپذیری (فرزند خوانده، والدین فرزندپذیر و والدین بیولوژیک یا زیستی کودک) هر کدام اهدافی را دنبال میکنند (به نقل از رزاقی، 1392).
این اهداف میتواند متنوع و گسترده با شند اما مهترین هدف برای کودک مراقبت و رفع نیازهای اساسی است که این میتواند همراه با شناخت و آگاهی کودک یا غیر آن باشد. برای والدین فرزندپذیر این هدف، همان فرزند پذیری، تجربة والدینی و پاسخ به فقدانهایی است که تجربه کرده اند. برای والدین زیستی رهایی از یک فشار روانی بزرگ که معمولا بارداری ناخواسته به آنها تحمیل میکند از مهمترین هدفهایی است که آنها دنبال میکنند. در کشور ما ممکن است، والدین اصلی مستقیماً در فرایند فرزندپذیری حضوری نداشته باشند. با این حال فرزندپذیری با روشهای مختلفی اتفاق میافتد که برخی مشخصهها منجر به تفکیک و تقسیمبندی آن میشود. اینکه چه کودکی و با چه مشخصاتی به فرزندی سپرده میشود یا اینکه این کودک از چه مسیری و به چه نحو به فرزندی سپرده میشود، تعیین کنندهی نوع فرزندپذیری است (به نقل از رزاقی، 1392).
انواع فرزندخواندگی
امروزه در دنیا گزینههای مختلفی برای پذیرش فرزند وجود دارد که والدین فرزند پذیر میتوانند بهترین گزینه را بر اساس اینکه کدام گزینه نیازها و ارزشهای خانوادگی آنها را پاسخ میدهد، انتخاب نمایند. به هر حال هر کدام از این گزینهها مزایا و معایبی نیز دارند.
فرزندپذیری موسسه ای
در ایالات متحدهی آمریکا موسساتی وجود دارند که والدین زیستی کودک ر ا به این مؤسسات سپرده و این مؤسسات طبق فهرستی که از متقاضیان فرزندپذیری دارند، والدین فرزند پذیر را انتخاب میکنند. در بیشتر موارد، والدین زیستی و والدین فرزند پذیر ارتباط برقرار کرده تا بین آنها اطلاعات لازم مبادله شود .بیشتر موارد فرزندپذیری در ایران به شیوه موسسهای و از طریق سازمان بهزیستی کشور انجام میگیرد؛ با این تفاوت که والدین زیستی به طور مستقیم کودک خود را به سازمان بهزیستی واگذار نمیکنند، بلکه این واگذاری از طریق مراجع قضایی عملی میشود. با این توضیح به استثنای مواردی که به طور غیر رسمی اتفاق میافتند و معمولا فرزندپذیری شفاف و مستقل را شامل میشود، کلیهی موارد فرزندپذیری از طریق سازمان بهزیستی اتفاق میافتد(به نقل از رزاقی، 1392).
فرزندپذیری موسسهای، کودکان با نیازهای خاص
این شیوه فرزندپذیری کودکانی را در برمی گیرد که دارای نیازهای ویژه هستند مانند کودکان دارای اختلالات عاطفی، کودکان عقب ماندهی ذهنی یا کودکان معلول (به نقل از رزاقی، 1392).
Oedipus
Freud
Cole & Donley
Saduk
Adoption Triad
Adoptee
Adoptive Parents
Biologic Parents
Institutional Adoption
Open Adoption & Independent Adoption
قیمت : 19,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی