پاورپوینت بررسی معماری شیوه رازی در 54 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه
چهارمین شیوه معماری ایران که همه ویژگیهای خوب شیوههای پیشین را به بهترین گونه دارا میباشد، سبک رازی است که از زمان آل زیاد شروع شد. در زمان سلجوقیان به اوج رسید و تا روزگار مغول ادامه یافت. آغاز کار این شیوه هرچند از شمال ایران بود، اما در شهر ری پا گرفت و بهترین ساختمانها در آن شهر ساخته شد. اگرچه در پی غارت شهر به دست محمود غزنوی از میان رفتهاند. البته توضیح این نکته ضروری است که در اواخر شیوه خراسانی بناهایی داریم که بیشتر به سبک رازی میخورد. بنای مقبرهی امیر اسماعیل سامانی، مزار ارسلان جاذب و منار ایاز با وجود اشتراک زمانی با شیوه خراسانی از بناهای اولیه شیوه رازی میباشند.
مقبره امیر اسماعیل سامانی
ساختمان این بنا در بخارا است که در زمان شیوه خراسانی ساخته شده، ولی همه ویژگیهای شیوه رازی را دارا میباشد. همچنین در آن بکارگیری درخشان آجرنمایان است که به عنوان عنصر اصلی ساخت بنا توان چشمگیر نقش اندازههای سطوح تزئینی را به نمایش میگذارد. ردیف عمود و افق باریکههای آجر تونشستگی و بیرون آمدگی آجرچینی ها بافت زیبای سایه روشن را ایجاد میکند که یادآور بافتهای درهمرفتهی حصیر و سبدبافی است. در شیوه رازی آجر به عنوان مصالح تزئینی خالق انواع بیشمار نقشهای شکسته و راست خط در سطوح گوناگون بناست. چهارگوشه بیرون نما چهار پیلک دارد و در آن برخلاف شیوه خراسانی، وسواس کوتاه گرفتن ساختمان چندان جدی گرفته نشده است و بلندای آن کم نیست. در گذشته این گنبد دو پوش بود ه که در حال حاضر پوسته زیرین آن باقی مانده است.
آرامگاه ارسلان جاذب
ارسلان جاذب، سپهسالار خراسان در زمان محمود غزنوی بوده است. آرامگاه وی گنبدخانهای دو اشکوبه است در کمرپوش گنبد روزنهایی ساخته شده است. گنبد دو پوسته بوده که تنها پوسته زیرین برجای مانده است و این امر از بخش ویران شده آن پیداست. در چپیرسازی آن پس از گوشهسازی، هشت پهلو را ژغر یا ژغز به دایره تبدیل کردهاند. اینگونه پیشرفتهای از [چپرسازی] است و نشان میدهد که این فن در گامهای نخست خود نبوده است. آجرکاری زیر گنبد به گونه زیبایی خفته راسته کار شده است، در نماسازی آجری آن نیز به گونه کله راسته، گل انداز زیبایی پدید آورده شده است.
شیوه رازی در زمان سلجوقیان دچار دگرگونیها و پیشرفتهای مهمی در مساجد شده که بیشتر بر ترکیب گنبد و ردیف ستونها و ایجاد ایوانی بزرگ در چهار وجه یک حیات تاکید داشت. ایوان اول در قسمت ورودی و ایوان دوم و سوم در مرکز دو طرف واقع میشدند، در حالی که ایران چهارم که نسبتاً ساده بود، در مقابل ورودی که ناگزیر به اتاق گنبد باز میشد، قرار میگرفت. این اتاق در محراب قرار داشت. از نمونههای مساجد در این دوره که به شیوه رازی ساخته شدهاند، مسجد جامع اردستان، قزوین و اصفهان است.
مسجد جامع اردستان
بخشهایی از این مسجد در شبوه خراسانی ساخته شد و در شیوه رازی به یک ایوانه تبدیل شد. این بنا آجرکاری دقیقی دارد. بلندای شبستان آن بسیار زیاد است و با طاقهای گوناگون آزاد پوشاندهاند. گنبد آن دو پوسته پیوسته است که به دو روش متفاوت ساخته شدهاند. ستونهای شبستان از نخست چهارگوش بوده، سپس هشت گوش شده و پاکار طاقها روی پیشآمدگی ستون کار گذاشتهاند. دارای چهار ایوان است که تاریخ چهار ایوان به این صورت است:
ایوان جنوبی، شمالی، شرقی و غربی که قسمت جنوبی آن در زمان سلجوقیان بیشتر از سایر قسمتها دچار دگرگونی کامل شده در این دوره تنها یک ایوان بزرگ در جبهه جنوبی داشته و بقیه شبستانها و نماهای جبههها با کمی دخل و تصرف در این دوره شکل اصلی خود را که شبستانهای ستوندار بوده حفظ نموده و بیش از یک قرن و نیم طول کشیده تا ساختمان چهار ایوان مسجد به اتمام برسد و مسجد به صورت یک مسجد چهارایوانی تجلی یابد. به این ترتیب معماری اسلامی ـ ایرانی در قالب مساجد، کاخها و مدارس علوم قرآنی گسترش یافت. مساجد اولیه ایرانی تنها یک ایوان داشتند که تقریباً تنها ویژگی نمونه ایرانی بودند، ولی کاخها و بعدها مدارس دینی، صحنی چهارگوش در مرکز، همراه با یک ایوان در هر یک از چهاروجه داخلی داشتند. این طرح پلیپایی که ریشه های معماری اسلامی ایران را در خود دارد، نخستین بار در سده پنجم در زمان حکومت ملکشاه از پادشاهان سلجوقی ظاهر شد.
مسجد جامع قزوین
بخشهایی از مسجد جامع قزوین مانند گنبد آن در شیوه رازی به دستور خمرتاش ساخته شد. در شیوههای پس از آن هم به ساختمان افزوده شد. ایوان جلوی گنبد خانه در زمان صفویان ساخته شد. گنبد آن یک پوسته است. شنگه روی تیره آن برای ساخت پوسته رویی بوده که بعدها روی همان آهیانه کاشیکاری میشود. گوشهسازی از نوع سکنج است و شاپرکهای زیر گنبد دارای گرهسازی است. دیوارهای زیر گنبد با نگارههای برگ کنگری که از نگارههای ساسانیان است، آذین شده است. با وجود زلزلهخیز بودن قزوین، ساختمان مسجد استوار بر جای مانده است که ایتن نشان دهنده دقت در نیارس آن است.
قیمت : 9,500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
پاورپوینت بررسی عایقهای صوتی ، عناصر و جزییات ساختمانی و طراحی و تولید صنعتی در 13 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
فهرست مطالب :
مقدمه
عایقهای صوتی
تعریف عایقهای صوتی
انواع عایق های صوتی
پشم شیشه
مزایای پشم شیشه
بتن لیکا
مزایای بتن لیکا
جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانهها
دیوار های پوششی کناف
انواع دیوار های پوششی کناف
دیوار های پوششی کناف با سازه
دیوار های پوششی کناف بدون سازه
عایق صوتی سربی
مزایای عایق صوتی سربی
اندود های آگوستیکی
انواع اندود های آگوستیکی
اندودهای گچی با دانههای سبک
اندودهای مشتمل بر فیبرهای معدنی
جدول مصالح آگوستیکی مناسب برای کارهای مختلف
منابع
قیمت : 9,500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
قیمت : 12,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
بررسی چگونگی معاملات سهام در شرکتهای سهامی بر اساس قانون تجارت در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
عنوان: بررسی چگونگی معاملات سهام در شرکتهای سهامی بر اساس قانون تجارت
دسته: مدیریت، مدیریت مالی، حسابداری، حقوق
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 32
در این تحقیق به بصورت جامع به بررسی چگونگی معاملات سهام در شرکتهای سهامی بر اساس قانون تجارت پرداخته شده است.بعضی از بخشهای آن شامل سهم و ماهیت آن، نکات مقیده در ورقه سهم، انواع سهام، قابل انتقال بودن سهم، حقوق ناشی از مالکیت سهام، حق مشارکت در سود و ذخایر شرکت، حق انتقال سهام، سهیم شدن در دارایی شرکت، حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت، حقوق غیرمالی، مقایسه سهم در شرکت های سهامی با سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، نتیجه گیری به همراه فهرست منابع می باشد. تهیه این مقاله به دانشجویان و محققین رشته های حقوق، حسابداری، مدیریت و فعالان بازارهای سرمایه و علاقمندان به موضوعات حقوقی و تجاری پیشنهاد می شود.
قیمت : 5,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی
مقدمه
تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری
۱- هدف پژوهش
۲- تاریخچه تلویزیون
۳- تلویزیون و کودک
۴- تلویزیون و اجتماع
۵- تلویزیون و برنامه های آن
الف- برنامه های کودک و نوجوان
ب- مجموعه های تلویزیونی
ج- تبلیغات بازرگانی
۶- متغیرهای محتوای تلویزیون
۷- شیوه های نظری
الف- نظریه کشت
ب- نظریه فراگیری اجتماعی
ج- نظریه پالایش
د- نظریه یادگیری اجتماعی
هـ- نظریه عدم بازداری
و- نظریه توجیه
۸- روش اندازه گیری
مشاهده
۹- روش تحقیق
نتیجه گیری و پیشنهادات
منابع
منابع:
باطنی، محمد رضا، زبان و تفکر، ۱۳۷۸، تهران؛ آبانگاه.
بلیایف، بوریس، ۱۳۶۸، روان شناساسی آموزش زبان خارجی؛ ترجمه امیر فرهمندپور، مرکز نشر نشر دانشگاهی.
پویا، علیرضا، ۱۳۷۷، پژوهش و سنجش، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، انتشارات امیر کبیر.
جاویدان، محسن، ۱۳۶۷، تاریخ اختراعات، تهران: انتشارات اقبال.
جهانگیری، نادر، ۱۳۷۸، زبان: بازتاب زمان، فرهنگ و اندیشه، تهران: انتشارات آگاه.
مقدمه
موضوع ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی در گذر از پایان دو هزاره میلادی به جایی رسیده که با بسیاری از پدیده ها و امور دیگر حیات ما مرتبط شده و بر آنها تأثیر گذارده است. امروزه رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره، روزنامه ها، مجلات، رایانه و اینترنت باعث شده است که نوع ارتباطات بیشتری متفاوت از گذشته شده و نوع نگاه انسان به ارتباطات نسبت به گذشته نگاه دیگری باشد. این رسانه ها باعث شده است تا انسانها راحت تر و بهتر بتوانند باهم ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه به یکدیگر نزدیک تر شوند. این نزدیکی بین انسانها که همان بحث «دهکده جهانی» می باشد، باعث شده است که افراد از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیکتر شده و بتوانند بر یکدیگر تأثیر گذاشته و تعامل داشته باشند. تلویزیون، روزنامه ها و اینترنت به طور روزافزون فرهنگ یکپارچگی را تبلیغ می کند و زبان به عنوان عامل اصلی انتقال فرهنگ بیش از بقیه موارد تحت تأثیر این پدیده های جهانی قرار دارد. حتی وجود این رسانه ها در خانه ها و در میان کودکان و نوجوانان باعث شده است که نقش پدر و مادر که به عنوان مهمترین عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ و زبان کودک هستند کم رنگ شده و معلمان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر فرهنگ و زبان کودکان و نوجوانان آن نقش تأثیر گذار خود را نسبت به گذشته از دست بدهند. به همین دلیل، بسیاری از موضوع های مرتبط با مباحث ارتباطات، مورد توجه اندیشمندان رشته های مختلف علوم قرار گرفته و جزو مباحث بین رشته ای این علم کم سابقه، اما با اهمیت، محسوب می شوند.
امروزه بحث تأثیر رسانه ها و بویژه تلویزیون بر کودکان و نوجوانان در علوم متفاوتی مانند علوم اجتماعی، روان شناسی، زبان شناسی و جز اینها مورد بررسی قرار می گیرد و هر یک، از دیدگاه های مورد نظر خود به بحث درباره این موضوع مهم می پردازند. مباحثی مانند کودک، تلویزیون و خشونت، اثرات رفتاری تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، تحلیل محتوای آگاهیهای تجاری تلویزیونی و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان، اثرات تلویزیون بر رشد کودکان، کودکان و تأثیرات زیان بار رسانه ها، تلویزیون و ترس کودکان و نقش تلویزیون در شکل گیری مفاهیم مذهبی و اخلاقی کودکان موضوعات متفاوتی هستند که در حیطه علوم جامعه شناسی و روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته اند و نتایج متفاوتی نیز به دست داده اند.
از این رو کارشناسان وسایل ارتباط جمعی و کارشناسان سایر رشته های وابسته که در بالا ذکر شد، تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر کودکان را مورد توجه قرار داده اند و مبحث مهم کودکان و تلویزیون همیشه جایگاه ویژه و عمده ای در این مباحث داشته است؛ زیرا تلویزیون به سهل ترین وجه و در همه اوقات در اختیار کودکان است و همزمان با صوت و تصویر و جاذبه های خاص خود این انسان کوچک را که بسا درک درستی از این پدیده ندارد درآغوش می کشد.
در اینجا سعی شده است تا تأثیر تلویزیون برکودکان و نوجوانان از نگاه دیگری که کمتر مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که خود می تواند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز مسائل مهمی را با خود به همراه داشته باشد.
تأثیر تلویزیون بر زبان و به ویژه های مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان یکی از مباحث مهم در امر رسانه ها است، که کمتر موردتحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش سعی شده است تا با نگاهی دقیق تأثیر تلویزیون بر مهارت های گفتاری کودکان و نوجوانان از لحاظ دستوری، ساختاری، اصطلاحات و لهجه ها مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن بر مهارت های گفتاری کودکان و نوجوانان مورد تحلیل قرار گیرد.
۱- هدف پژوهش
زبان قسمتی از فرهنگ یک ملت است و شاید بتوان گفت که زبان خود فرهنگ ساز است و کودکان نیز به عنوان افرادی از این جامعه در بستر این فرهنگ قرار دارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین روش های انتقال فرهنگی و به طور اخص انتقال مفاهیم زبانی از طریق رسانه های گروهی محقق می شود و در دسترس ترین رسانه گروهی برای کودکان تلویزیون است. شاید کودکان به دلیل عدم داشتن مهارت کافی در خواندن و نوشتن زودتر از دیگران تحت تأثیر برنامه های تلویزیونی از لحاظ زبانی قرار می گیرند.
به دلیل حساسیت کار با کودک، ایجاب می کند برنامه سازان، علم و آگاهی کافی نسبت به ویژگی های شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند و با تکیه بر این علم و آگاهی به سازماندهی و تولید و پخش برنامه های تلویزیونی بپردازند. هدف از این پژوهش این است تا اولاً کار به صورت میدانی و تحقیقاتی انجام شود تا از طریق آن نتایجی فراهم گردیده و تحول کودکان و به طور اخص نوجوانان در سوم ابتدایی را در قلمرو زبانی مورد تجزیه و تحلیل قراردهیم. دوماً از طریق نتایجی که از تحقیقات و پژوهش های انجام شده به دست می آید درباره گستره زبانی کودکان و نوجوانان و چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن آنها، اطلاعاتی کسب کنیم. سوماً با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در جهت متناسب ساختن برنامه های تلویزیون با میزان درک و فهم زبانی کودکان ارائه شود.
بنابراین در عمل با هدف پیگیری این موارد به تحقیق و پژوهش درباره تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته شد.
۲- تاریخچه تلویزیون
تلویزیون از حدود ۵۰ سال پیش در اختیار جامعه ایران قرار گرفت. برنامه های تلویزیونی در جنبه های گوناگون تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ودینی تأثیر بسزایی داشته است.
ما در تاریخ اختراع و تکامل تلویزیون با نامهای دانشمندان برجسته ای از قبیل: بِرد، فرانس ورث و زوریکین برخورد می کنیم که هر کدام به نوبه خود قدمهای مؤثری در این راه برداشته اند. تلویزیون بر اساس نظری در سال ۱۹۰۸ توسط یک دانشمند انگلیسی بنام کاپبل سونیگتن اختراع شد، ولی اجرای عملی آن تا بیست سال به طول انجامید. برای عملی کردن این طرح به طور کامل، لازم بود که از صحنه مورد نظر چهل هزار نقطه نورانی گرفته شود و میزان نور هر نقطه با امواج مخصوص پخش گردد و سپس در دستگاه های گیرنده با تجمیع مجدد نقاط مزبور در کنار هم تصویری مشابه صحنه مقابل دوربین فرستنده ایجاد شود.
همانطور که گفته شد یکی از پیشگامان اختراع تلویزیون جون لوجی برد بود. وی در سال ۱۹۲۲ به لندن رفت و در آنجا اختراع پل نیسپکو توجهش را جلب کرد و پس از تحمل زحمات زیاد توانست در سال ۱۹۲۵ دستگاهی بسازد که قادر به انتقال تصویر باشد و در سال بعد نیز موفق شد تا دستگاهی کامل تر را به نمایش بگذارد ولی دستگاه او نسبت به تلویزیون امروزی خیلی ابتدائی و ناقص محسوب می شد.
تلویزیون در اواسط قرن بیستم برای فروش به بازار عرضه شد. دانشمندان پس از موقعیت در امر انتقال تصویرها به صورت سیاه و سفید به فکر ساختن تلویزیون رنگی که از لحاظ علمی مجموعه ای از سه نوع تلویزیون مخصوص محسوب می شود افتادند و طبیعی است که در این مورد نیز به هدف خود رسیدند.
اینک در سایه اختراع تلویزیون، گفت و شنود و رؤیت در یک لحظه امکان پذیر می باشد و بدین ترتیب امور ساده ای که انجام دادن آنها در یک قرن قبل سالها وقت لازم داشت، اینک در مدتی در کمتر از یک ثانیه انجام شدنی می باشد. (جاویدان، ۱۳۹۷، صص ۲۶۷- ۲۶۵) .
در آغاز سال ۱۹۴۸ تعداد دستگاه های گیرنده تلویزیونی مورد استفاده در ایالات متحده به صدهزار دستگاه می رسید، در سال ۱۹۴۹ این تعداد به یک میلیون رسید و در انتهای سال ۱۹۵۰ این تعداد به ۵۰ میلیون بالغ شد. در ابتدای دهه ۱۹۵۰ از هر ۱۵ خانواده آمریکایی یک خانواده و در انتهای دهه ۱۹۵۰ از هر هشت خانوار هفت خانوار تلویزیون داشتند. (شرام ولایل، ۱۳۷۷، ص ۱۷).
۳) تلویزیون و کودک
تلویزیون رسانه ای است که در همه جا حاضر است. محتوای به دقت تهیه شده و غالباً واقعگرای تلویزیون کودکان را جذب می کند. کودکان، تنها به دلیل کودک بودن نه مهارت چندانی در استنباط مفهوم از محتوای تلویزیون دارند و نه درباره زندگی واقعی جهان که تلویزیون ظاهراً آن را ترسیم می کند، چندان چیزی می دانند. کودکان به عنوان مخاطبانی خاص با درکی ناقص از دنیای مادی و اجتماعی خود و با توانایی های تا اندازه ای محدود و مشتاق فراگیری، به سوی این وسیله ارتباطی می آیند. تلویزیون دنیای دلپذیری را به منظور تلاش برای درک و آموختن در اختیار کودکان قرار می دهد.
قیمت : 4,800 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی