بررسی نقش دولت الکترونیک در مدیریت دولتی نوین

بررسی نقش دولت الکترونیک در مدیریت دولتی نوین در 27 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


فهرست مطالب


چکیده                                                                                                                                                                                                                                  

مقدمه                                                                                                                                                                                                                                   

الگوی اداره سنتی در مدیریت دولتی                                                                                                                                                                                      

مفاهیم مدیریت دولتی                                                                                                                                                                                                           

ویژگی های مدیریت دولتی نوین                                                                                                                                                                                          

ویژگی های دولت سنتی                                                                                                                                                                                                       

نقش اینترنت در ایجاد دولت الکترونیک                                                                                                                                                                               

اهداف دولت الکترونیک                                                                                                                                                                                                    

تصویر کلی طرح دولت برای شهروندان                                                                                                                                                                               

اهداف طرح دولت برای شهروندان                                                                                                                                                                                      

وظایف اصلی طرح دولت برای شهروندان                                                                                                                                                                           

مدل های ارزیابی دولت الکترونیکی                                                                                                                                                                                    

محورهای اصلی در دولت الکترونیک                                                                                                                                                                                  

شرایط اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک                                                                                                                                                                   

هدفهای راهبردی ( استراتژیک )                                                                                                                                                                                          

اجزای اصلی دولت الکترونیک                                                                                                                                                                                            

 دولت مجازی در پس دولت الکترونیک                                                                                                                                                                             

روش تحقیق                                                                                                                                                                                                                       

ابزار گردآوری اطلاعات                                                                                                                                                                                                     

 نتیجه گیری                                                                                                                                                                                                                       

منابع و ماخذ                                                                                                                                                                                                                       


نقش دولت الکترونیک در مدیریت دولتی نوین

«« رویکردی بر شهروند محوری »»

چکیده

دولت الکترونیک یک شکل پاسخگوتری از دولت است که بهترین خدمات دولتی را به شهروندان ارائه داده و آنها را در فعالیتهای اجتماعی مشارکت دهد . دولت مجازی در پس دولت الکترونیک که بعنوان موج چهارم و عصر مجازی معرفی و شناخته می شود . می بایستی شتابان به دامنه های دولت الکترونیکی پرداخته و خود را برای عصر مجازی آماده سازد .


مقدمه:

در سالهای اخیر ، پدیده نوینی که به تازگی پس از تجارت الکترونیک مطرح شده دولت الکترونیک  ( E- Go vernment )  است . دولت الکترونیک به همان اندازه ، که با تغییر در تکنولوژی همراه است با تغییر در فرهنگ سازمانی نیز مرتبط  می باشد .

امروزه ما با پدیده هایی چون سازمان های مجازی ، تجارت الکترونیک  ، مدیریت دانش ، مردم سالاری ، شهر الکترونیک و ... مواجه هستیم که جهان را با تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی روبه رو کرده است .

اگر گذشته ، سازمان های دولتی توجه کمی به کیفیت خدمات یا پاسخگویی به شهروندان داشتند اما این مسأله در طی حرکتی که اصطلاحا" « مدیریت دولتی نوین » به آن می گویند طی دهه 1990 میلادی در اکثر کشورهای توسعه یافته ، تغییر یافت . دولت الکترونیک را احتمالا دومین انقلاب در اداره امور سازمانهای دولتی بعد از مدیریت دولتی نوین می توان نام نهاد . که نه تنها شیوه ارائه خدمات دولتی را تغییر شکل می دهد ، بلکه منجر به تغییرات اساسی در روابط بین دولت با « شهروندان » می گردد . مدیریت دولتی نوین، روندی است که از دهه نود برای حل مسایل ومشکلات در نظام مدیریت دولتی سنتی در کشورهای توسعه یافته به صورت فراگیر ودر کشورهای درحال توسعه به صورت تجویزی ( غالبا از طرف بانک جهانی [wold Bank ] و صندوق بین المللی پول [ inter national mone tary fund  ] مورد استفاده قرار گرفته است . این نظام که در واقع نوعی تبدیل سیستم سلسله مراتب بور کراتیک به تسلیم مدیریتی منعطف مبنی بر بازار است سعی دارد ، در قالب مولفه های صرفه جویی ، کار آیی و اثر بخشی امکان ارزیابی شاخص های کارکرد را ممکن پذیر سازد .

در این نظام نوین تاکید بر مدیریت به جای خط مشی و تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد و کار آیی و توزیع حوزه مسئولیت بورو کراسی امور دولتی و در عین حال آزادی  منطقی در اعمال مدیریت مورد توجه می باشد



در این مقاله ابتدا ویژگی یک دولت سنتی و نیز نقشی را که اینترنت در ایجاد یک دولت الکترونیک خوب ، می تواند داشته باشد ، به همراه تهدیدها و محدودیت های پنهانی دستیابی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه مباحث مدیریت دولتی جدید ومفاهیم آن و ویژگیهای مربوط به آن ونیز تحول ویژگی های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی در افق چشم انداز 20ساله ایران مورد بررسی وکنکاش قرارگرفته است.

الگوی اداره سنتی در مدیریت دولتی

ازلحاظ سنتی مدیریت دولتی مبتنی بردو مفهوم نظری الگوی بورکراسی « وبر» وقراردادهای قابل قبول بین رهبری سیاسی ورهبری اداری بوده است.بعد نظری بورکراسی اگرچه بیشتر متاثر ازدیدگاههای وبر بوده است ولیکن مکتب مدیریت علمی و روابط  انسانی  در آن بی تاثیر نبوده است والگوی سنتی اکنون نمی تواند کارآئی لازمه خودش را داشته باشد. لذا ساختارهای سلسله مراتب در مقایسه درون داد با بیرون داد از کارآمدهای لازمه برخوردار نیستند واین بیان تئوریک در بلند مدت باعث شده است که حرکت روبه رشد نظام اداری را کند نموده ودرعین حال هیچگاه نتوانسته  پاسخگوی  جدی وواقع بینانه ای برای رفتارهای خود باشد . ودر عین حال بوروکراسی نمی توان با مفهوم دموکراسی در سازمان هماهنگ ود، چراکه در قالب فراگرد بوروکراسی سازمان باید عقلانی، پنهان کار ونامنعطف باشد. نظام های درگیر بوروکراسی مجبور هستند برای حفظ خود،دانش وتخصص افراد ماهر را کتمان ویا مخفی نماید واز طف دیگر در نظام بوروکراسی، برتری فنی یا تکنیکی به عنوان مهمترین شاخص ویا اولین نظام بوروکراسی مورد توجه قرار می گیرد وبه عبارت دیگر مافوق جنبه های سازمانی است. در ححالی که باید پذیرفت این تعبیر لااقل امروزه درست نیست وسازماندهی بوروکراتیک بهترین راه برای اداره سازمانها نمی باشد. این امر در واقع ناشی از عدم اجرای مفاهیم خاص بوروکراتیک ازیک سوی وتقابل آن با عقل گرایی از سوی دیگر است. وباید این واقعیت را پذیرفت که ساختارهای غیر قابل انعطاف همچون سلسله مراتب، استخدام تعهد آور ونظام های بازنشستگی به


شدت خلاقیت وکارآفرینی رادر سازمان نابود می نماید. ودر عین حال در مقام اجراء آنچه را که در نظام بورکرات می باشد را به اجرا در نخواهد آورد(بوزمن واستراوس من، 1990) از طرف دیگر تاکید دریک نظام بورکرات جدائی اداره از سیاست است. در حالی که این امر غیر ممکن است وواقعیت های سیاسی در هر صورت بر تصمیم گیریهای اداری تاثیر گذار است(پیترز؛1989).

 باید این را پذیرفت که سازمانهای دولتی دارای خط مشی  سیاسی هستند ونمی توان سیاست دولتی را از اداره امور دولتی منفک دانست. واین یک واقعیت است که مدیران دولتی سیاسی هستند(رابین وبومن 1984).

قیمت : 14,000 تومان

پرداخت و دانلود

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



کلمات کلیدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.